czwartek, 26 lipca 2018

Jodełka angielska czy jodełka francuska - oto jest pytanie!

Nie ma ładniejszej podłogi we wnętrzu niż ta z drewna - nieważne czy to dechy czy parkiet. Chodzi o ten wspaniały materiał, jakim jest drewno. Dzisiaj jednak skupię się na parkiecie - parkiecie niezwykłym, bo ułożonym w jodełkę. Ten rodzaj ułożenia parkietu jest moim ulubionym. 

Mam jednak spory dylemat. Jodełka angielska (ta klasyczna) czy jodełka francuska (zwana też jodełką węgierską). Jakie ułożenie wybrałabym, gdybym miała tę cudowną możliwość urządzania nowego domu czy mieszkania (w obecnym domu mam nudny parkiet dębowy, ułożony w cegiełkę). 

Nie rozwiążę tego dylematu dzisiaj. Oba sposoby układania parkietu w jodełkę bardzo mi się podobają. To ułożenie doskonale sprawdzi się w każdej przestrzeni - zarówno tej utrzymywanej w tonie klasycznym, jak i retro czy nowoczesnym. 

Parkiet w jodełkę nadaje wnętrzu klasy. Bardzo często stosuje się go
w apartamentach, w odnawianych, starych  kamienicach. Świetnie wygląda w wysokich wnętrzach, w których występują duże, drewniane  okna. Ja jednak uważam, że jodełka sprawdzi się też w normalnych domach czy mieszkaniach, niekoniecznie tylko
w stylowych apartamentach. 
Na pewno nie wolno się bać zastosowania jodełki w  nowocześnie urządzonych wnętrzach. Wówczas warto jednak pamiętać, aby pozostałe elementy wystroju
i aranżacji były raczej powściągliwe, aby wyeksponować drewniany, dość „bogaty” wzór jodełki. 


UWAGA! Jeśli interesuje Was jodełkowy wzór, zapraszam do lektury postu o kafelkach układanych w jodełkę - TUTAJ

Pokażę Wam dzisiaj inspiracje z wnętrzami, w których parkiet jest ułożony w jodełką klasyczną, angielską oraz tę bardziej ekstrawagancką - francuską. Ciekawa jestem, która jodełka Wam się bardziej podoba. Ja naprawdę nie potrafię na to pytane odpowiedzieć. 

Jodełka francuska
Jodełka angielska (klasyczna)
         

Jodełka angielska (klasyczna )

Potocznie występująca pod nazwą parkiet -  jodełka klasyczna może być kładziona pojedynczo lub podwójnie - ja zdecydowanie wolę wariant pojedynczy, który daje bardziej delikatny i elegancki efekt. 
Same deski mogą mieć różne proporcje, ale to te bardziej smukłe dadzą efekt delikatności i lekkości - i takie ja preferuję. Takie też spotykane są najczęściej w starych kamienicach i mieszkaniach, urządzonych bardziej klasycznie. 
W nowoczesnym wnętrzu można bardziej poszaleć z wielkościami. Jodełka pięknie wygląda w wersji olejowanej i szczotkowanej, ale lakierowana też jest ładna. Jeśli chodzi o kolor, ja preferuję ciemne, postarzane drewno ale ładnie też wygląda jaśniejszy odcień, taki przypominający surowe drewno. 

źródło


Zerknijcie na ten stary, zniszczony już parkiet. Czy nie przypomina Wam podłóg 
w starych, pachnących książkami bibliotek!

źródło
źródło


Tak jak pisałam wcześniej, parkiet jodełkowy świetnie się prezentuje w bardziej nowoczesnych wnętrzach - zauważcie, że całe wnętrze poniżej  jest bardzo oszczędne, jeśli chodzi o wystrój. Tutaj zdecydowanie na pierwszy plan wysuwa się parkiet - piękny, ciemny kolor! 


źródło

Poniżej nowoczesny, kolorowy salon, w którym ten tradycyjny wzór świetnie się odnajduje!

źródło

źródło

Podoba mi się drewno w kuchni. Poniżej kilka zdjęć kuchni, tych bardziej nowoczesnych, jak i klasycznych z drewnianych parkietem w jodełkę. Wygląda to rewelacyjnie !

źródło





źródło



źródło


Jodełka francuska (zwana również węgierską) jest równie piękna. Wzór może bardziej ciekawy, ale czasami mam wrażenie, jak patrzę na ten parkiet, iż za bardzo mi się "mieni w oczach". W niektórych wnętrzach sprawia też takie wrażenie, jakby podłoga miała się zgiąć w harmonijkę. 

W polskich domach praktycznie nie stosowana, jest też bardziej wymagająca dla wykonawcy parkietu- krótsze boki są przycięte pod kątem zwykle 45’ lub 60’, tworząc grot strzały. To rozwiązanie bardzo efektowne, choć, niestety, dużo droższe. 

Zobaczcie, jak pięknie się prezentuje zarówno w klasycznych wnętrzach jak i nowoczesnych apartamentach. Moje serce się raduje, jak widzę tę piękny brązowy odcień na podłodze poniżej. 


źródło


A tutaj ? Rewelacja !!!

źródło

źródło



źródło

Lubię też takie surowe, nielakierowane drewno. 

źródło


źródło


źródło


źródło

Jak Wam się podobają jodełkowe inspiracje ? Którą jodełkę wybieracie ? 


4 komentarze:

  1. Jednak ta angielska bardziej mi się podoba ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja mam u siebie w salonie jodełkę angielską i ta podoba mi się bardziej od francuskiej.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciężko wybrać tą jedną, wszystkie są świetne. Piękny zbiór inspiracji :)!

    Pozdrawiam,

    Kinga

    OdpowiedzUsuń